Լրահոս
Կարևոր


Նովրուզը. իրանական ամենամեծ տոնակատարությունը

Ապրելակերպ


Իրանում մեկնարկել է 1398 թվականը, տարվա առաջին ամիսը: Իրանական Նոր Տարին: Իրանական նոր տարվա առաջին օրը, գարնանամուտը, Նովրուզյան տոնը: Սա իրանցիների ամենամեծ տոնախմբությունն է: Շնորհավորում ենք գեղեցիկ ֆարվարդինը, կանաչազարդ գարունն ու բնության զարթոնքը:

Կենսալի  ու առասպելական և պատմության էջերից ելած մի ձայն  փարատել է ձմեռային գիշերների լռությունը: Կենարար ձայնը մարդկանց հանում է մենությունից և կանչում է բնության գիրկը:

Զարմանքով նկատում ենք, որ սառնությունը, մենությունն ու մթությունը հեռանում են՝ իրենց տեղը զիջելով արեգակի շողերին, երաժշտականությանը և բերկրանքին, որոնք բոլորին իրենց կողմն են կանչում: Սա բոլոր տոնախմբություններից տարբերվող խրախճանք ՝ Նովրուզն է եկել:Նովրուզ բառացի նշանակում է նոր օր: Բազմաթիվ հիշատակումներ կան հին Իրանում գարնանային Նովրուզը նշելու մասին: Դրանցից մեկը ֆարվարդին ամսի և  ծեսերի գոյությունն է: Ֆարվարդին բառի արմատը ֆրավասին է: Հին պարսկերենում այսպես են անվանել պարսից բարեգործներին ու հանգուցյալների հոգիներին: Ոմանք գտնում են, որ բառի արմատը գալիս է «Ճիշտ որոշում» իմաստով բառից: Գարնանամուտին Նովրուզի նշումը համարվում է արարչագործության վերածնունդը : Այդպես է հիշատակում Աբուռեյհան Բիրունին, իսկ Շամսեդդին Մոհամմեդ Դամեշղին այն համարում է լույսի արարչագործության օրը: Գարնանամուտը համարվում է ցրտից մարդու վերելքի ժամանակը: Այն պահը, երբ ձմռան տխրությունը հեռանում է: Հասնում են ծաղկունքի ու բնության ջերմացման օրերը:
Իրանում նովրուզը նշել են մ.թ.ա երրորդ հազարամյակում: Այն ժամանակ նովրուզն անվանում էին ճակատագրի որոշման օրը: Ըստ ժողովրդական հավատալիքների, Նովրուզը համարվում է գարնանամուտը: Նոր տարին այն պահն է, երբ որոշվում է մարդու ճակատագիրը և նրա ողջ տարվա անելիքը:

Նովրուզը վերագրում են առաջին թագավորներին: Լուսնային հիջրեթի 4-րդ և 5-րդ դարերի գրող ու բանաստեղծներ ՝ ինչպիսիք են Ֆիրդոսին, Օնսորին, Բիրունին, Թաբարին և պատմական շատ աղբյուրներ, գտնում են, որ Նովրուզը գոյություն է ունեցել Ջամշիդի թագավորության ժամանակներից: Այն ժամանակ, երբ Իրանի թագավոր Ջամշիդը հաղթեց մթության ու տգիտությանը և գարնան առաջին օրը բազմեց գահին, նա նշեց իր գահակալությունը: Այն օրվանից ի վեր այդ օրն անվանել են «Նորուզ ՝ նոր օր» : Ի հարկե Նովրուզը նշվում էր նաև Ջամշիդից առաջ և Աբուռեյհանը թեև տոնը վերագրում է Ջամշիդին , այնուամենանիվ գրել է.«Այդ օրը նոր օր էր և պետք է նշվեր: Թեև ավելի վաղ Նովրուզը մեծ ու շքեղ տոն էր»:

Որոշ պատմաբաններ վկայել են, որ մ.թ.ա. 538 թվականին Աքեմենյան Կյուրոս թագավորը Նովրուզը ազգային տոն էր հայտարարել: Այդ օրը տոնախմբություններով մեծարում էին զինվորներին, մաքրություններ էին արվում: Այս օրը համաներում էր շնորհվում մեղադրյալներին: Ռոման Գրիշմենի և Էրնեստ Հերցֆելդի նման հետազոտողները համոզված են, որ Թախթեջամշիդը կառուցվել է Նովրուզյան տոների համար, քանի որ Աքեմենյան թագավորության ժամանակ Նովրուզը նշվել է էսֆանդի 21-ից օրդիբեհեշթի 19-ի միջև ընկած շուրջ երկու ամիսների ժամանակահատվածում: Աքեմենյան վիմագրերը ցույց են տալիս, որ նովրուզին աշխարհի տարբեր ազգերի ներկայացուցիչներ ազգային տարազներ էին կրում և Թախթեջամշիդում նշում էին այդ տոնը: Տոնական օրերին թագավորն ու պալատականները պարգևներ էին ստանում:

Այդ կապակցությամբ հիշատակումները վկայում են պատմական փաստի մասին, որ մ.թ.ա. 416 թ.-ին Կյուրոս Ա.-ը նովրուզի առիթով ոսկե մետաղադրամ է կտրել, որի մի կողմում պատկերված է կրակող զինվորի պատկեր:

 

Իսլամից հետո Նովրուզը շարունակել է մնալ իրանցիների ուշադրության կենտրոնում և նույնիսկ այդ տոնը հավուր պատշաճի կատարելու համար, օրացույցում համապատասխան փոփոխություններ էին կատարվել: Իրանցիների կողմից այսօր օգտագործվող արեգակնային օրացույցը 1079 թվականի մարտի 6-ին կատարելագործվել է Հեքիմ Խայյամ Նեյշաբուրիի կողմից և ստացել է «Ջալալիի օրացույց» անունը: Մինչև այդ օրացույցի մշակումը, նահանջ տարիները կամ ընդհանրապես հաշվի չէին առնվում կամ էլ օրացույցի մի անկյունում էին դրանց համար տեղ հատկացնում և խնդիրներ էին առաջացնում: «Ջալալիի օրացույց»-ում Խայյամը լավագույն կերպով է հաշվել նահանջ տարիները: Ըստ ոլորտի փորձագետների, դա համաշխարհային մակարդակում լավագույն օրացույցն է: Քանի որ լուսնային տարին տասը տարին մեկ , տասն օրով տարբերվում է իրական տարիներից , իսկ եվրոպական օրացույցում, ամեն 2500 տարվա մեջ գոյանում է մեկ օրվա տարբերություն: Իսկ «Ջալալիի օրացույցը» տասը հազար տարին մեկ անգամ ունենում է մեկ վայրկյանի վրիպում:

Իսլամական շրջանում, հատկապես լուսնային հիջրեթի 10 և 11-րդ դարերին ՝ փրկչական 16-17 դարերին ՝ Սեֆևյանների օրոք, նովրուզյան սովորույթները միաձուլվել են իսլամական ավանդույթների հետ և ստացել են կրոնական երանգ: Շիա կրոնագետների համոզմամբ, Նովրուզը համարվել է աստվածային ու սուրբ օր : Այդ օրն արարվել է Ադամը: Մեկ այլ վկայությամբ, հիջրեթի 10-րդ տարում այդ օրը Մոհամմեդ մարգարեն Իմամ Ալիին Ղադիր Խոմում իրեն փոխարինող է նշանակել ՝ որպես մուսուլմանների խալիֆա: Ուստի մուսուլման իրանցիների Նովրուզը համարում են բարիքների օր և համատեղելով ազգային ու իրանական-իսլամական մշակույթը, դրան առանձնահատուկ շուք են հաղորդել: Մեր օրերին նովրուզի նշումը տևում է երկու շաբաթ : Դա սկսվում է հին տարվա վերջին օրերին և ավարտվում է նոր տարվա 13-րդ օրը:

Նովրուզի պատմա-մշակութային երևույթն , իրանական մշակութային աշխարհում իր հասարակական երկարատև ընթացքում , շատ վայրիվերումներ է թիկունքում թողել , սակայն շնորհիվ բնության ծաղկունքի ու վերածննդով ուղեկցվող իր մշակութային ու հասարակական առանձնահատկությունների, գոյատևել է Իրանում : Նովրուզի գոյատևումն ու մնայունությունը մի քանի հանգամանքներով է պայմանավորված: Այդ տոնը սերտ կապակցված է բնության վերածննդի հետ , գարնանը տարվա նոր դառնալու կրկնությունը, տոնի ավանդույթներն առնչվում են երկրի տնտեսությանը, տոնն իր ուրույն տեղն է գրավել ժողովրդի կենցաղում և իրեն բնորոշ տոնական խանդավառությամբ , ոգևորում է իրանցիներին:Բազմահազարամյա քաղաքակրթություն ու պատմություն ունենալով, իր ազգային ինքնությունը ձևավորելու համար, Իրանն ունի հոգևոր  հարուստ մշակույթ :  Հին Իրանում տոնակատարությունները տեղի էին ունենում հանրային եղանակով: Պատմության ընթացքում , գնալով տոնակատարությունը կորցրել են իրենց կարևորությունը: Նովրուզը սակայն շարունակել է գոյատևել: Այն այսօր նշվում է աշխարհում և ճանաչված է որպես իրանական տոն: 2010 թվականի փետրվարի 23-ին , ՄԱԿ-ի «Ոչ-նյութական ժառանգության պահմանման համար միջկառավարական հանձնաժողով»-ի հանդիպման ընթացքում, Նովրուզը պաշտոնապես գրանցվել է ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի մարդկության ոչ-նյութական մշակութային ժառանգության ցուցակում: Բնակչության առումով, այս տոնը համարվում է ամենամեծ համատեղ ժառանգության երևույթը:

Ոչ-նյութական մշակութային ժառանգությունը սերնդե սերունդ է փոխանցվում և այդ ավանդույթի բանավոր փոխանցողները, տոնը համարում են իրենց ինքնության մի մասը: Այդ ժառանգությունը պատմության ընթացքում , ըստ օրվա պահանջի, վերափոխվում է վերանայվում է, որն էլ իր հերթին դրա կենդանության մասին է վկայում: Ոչ-նյութական մշակութային ժառանգությունն ունի այլ առանձնահատկություն , որը կոտրում է սահմանները և միջանձնային , ազգային ու տարբեր հարաբերություններում փոխ է առնվում՝  անցնելով աշխարհագրական սահմանները:

Նովրուզն ունի գեղեցիկ ու խորհրդանշական ավանդույթներ, որոնք հազարամյակներ պահպանվել են: Նովրուզին իրանցիներն ուր որ լինեն,փորձում են նախքան տարեմուտը տուն գալ և ընտանիքի բոլոր անդամների հետ միասին  հավաքվել ավանդական սեղանի շուրջ և  նշել տարեմուտը:

 

Ավելին...

Թիմային մարզաձևերի զարգացումը Թիմային մարզաձևերի զարգացումը Կյանքը բարդացնում են ու ասում՝ ձեզ համար է. Ցոլակ ԱկոպյանԱՄՆ-ը հաստատում է՝ Թուրքիան ներգրավված է «Թրամփի ուղուն» Իրանը կոշտ զգուշացում է արել Հայաստանին Արևային էլեկտրակայանը կարող է խթանել կենսաբազմազանությունը Սովորածը պետք է տարածել բազմապատկման էֆեկտով, և ամենքի դերը շատ մեծ է այդ գործընթացում. Էդմոն ՄարուքյանԻնչու է Արցախի հանձնումը մեծագույն հանցանք մեր ժողովրդի դեմ, և չի կարող որևէ կերպ արդարացվել. Ավետիք ՉալաբյանՊետության պատասխանատվությունը և արվեստագետի ազատությունը. որտե՞ղ է սահմանըՎաշինգտոնյան հուշագրի գինը․ ով է իրականում տուժում Երբ խնդիրը ճիշտ ես դնում, լուծում միշտ էլ կա. Գագիկ ԾառուկյանԵրբ քաղաքական իշխանությունը հարձակվում է Եկեղեցու վրա Հայաստանի ընտրություններում ռումինա-մոլդովական սցենարի վտանգի մասին. «Փաստ» Աշխատաշուկայի՝ անուշադրության մատնված խորացող խնդիրները. «Փաստ» Երբ մտավորականները լքում են հանրային հարթակը, միջակությունը ժառանգում է իշխանությունը. «Փաստ» Հայաստանը դարձնել Հյուսիս-Հարավ, ՀնդկաստանԵվրոպա, Մեկ գոտի-Մեկ ճանապարհ մեգածրագրերի մաս. «Փաստ» Ի՞նչ լուծում կարող է լինել ստեղծված փակուղային իրավիճակում. «Փաստ» Խոստանում են «խժռել» Հայաստանի քաղաքացիների ազատ ընտրության իրավունքը. «Փաստ» Հայաստանը մեգածրագրերի մաս դարձնելը պետք է դառնա ապագա ազգային իշխանությունների խնդիրը. «Փաստ» Փաշինյանի հեռացման «ճանապարհային քարտեզն»՝ ըստ Էդմոն Մարուքյանի. «Փաստ» Առաջա՞րկ արեց, թե՞ հմուտ «փոխանցում» և... ի՞նչ իրավունքով. «Փաստ» Նիկոլն ուզում է Տրդատի պես հիվանդանալ և դառնալ եկեղեցու հիմնադիրՀաղորդում հանցագործության մասին․ Հրաչ Բարսեղյան Արցախի կորուստը վարչախմբի ձախողման ուղիղ հետևանքն էր․ Ավետիք ՉալաբյանԹեհրան–Մոսկվա–Երևան․ ձևավորվող նոր առանցք՝ Եվրասիայում Հայաստանում շուրջ 10 հազար աշխատատեղ, իսկ աշխարհի այլ երկրներում 40 հազար աշխատատեղ ստեղծած ու բարեկեցություն բերած մարդու թիմին ժողովուրդը հենց այդպես էլ պիտի ընդունի․ Ալիկ ԱլեքսանյանՄինչ Փաշինյանն ու նրա նախարարները զբաղված են անձնական որակավորումներ տալով, մենք զբաղված ենք աշխատանքով և մարդկանց մասին հոգ տանելով. «Մեր ձևով» Երբ երկիրը կործանման եզրին է, լռելը հանցագործություն է․ Արմեն ՄանվելյանԱնցած շաբաթ - կիրակին Լոռիում. Մենուա ՍողոմոնյանՀայաստանը դիտարկվում է ոչ թե որպես ինքնիշխան պետություն, այլ որպես կառավարման օբյեկտ. Հրայր Կամենդատյան«Բանակցել է Նիկոլ Փաշինյանը». Նարեկ Կարապետյանը տեսանյութ է հրապարակել Փաշինյանը միայն աղմկում է. «Մեր ձևով» Կրթության ոլորտը ԶՊՄԿ ուշադրության կենտրոնում է Անվտանգություն պահանջելը խաղաղության սպառնալիք չէ․ Ավետիք ՔերոբյանՍիրտս ու հոգիս քեզ նվիրեմ, Հայաստա ՛ն․ Արսեն Գրիգորյան«Ռուսաստանը նրանց հետ է այս դժվարին ժամանակներում․ որոշել ենք շարունակել աջակցել Լեռնային Ղարաբաղից վերաբնակեցված ընտանիքներին 2026 թվականին ևս». Իգոր Յուրիի Չայկա Ընդդիմադիր դաշտում խորքային զարգացումներ են սկսվել Ucom-ը և Armflix-ը ներկայացրեցին «13 վայրկյան» բազմասերիանոց ֆիլմը Մեր ապագայի տեսլականը ուժեղ Հայաստանն է. Սամվել Կարապետյան Փաշինյանի իշխանությունն ինքն է զոհում ՀՀ ինքնիշխանությունը Հայաստանյան արևմտամետների մեջ կրկին սև կատու է անցել Փաշինյանը կրկին փորձում է պառակտել Հայ Առաքելական Եկեղեցին իր տիրադավ քահանաներով. Էդմոն ՄարուքյանԻսրայելում սկսվում է արևային էներգետիկայի հեղափոխություն Փաշինյանը սկզբում Կաթողիկոսին մեղադրում էր կուսակրոնության ուխտը խախտելու մեջ, ապա նրան որակեց որպես լրտես, իսկ այժմ էլ մեղադրում է Եկեղեցում «ապականոնական վիճակ» ստեղծելու համար․ Սուրենյանց «ՀայաՔվե» միավորման համակարգող Ավետիք Չալաբյանը հանդիպեց երիտասարդների հետՊետության խորթ զավակը. ինչպե՞ս կառավարել մշակույթի համակարգըԹշնամու կողմից վարվող հիբրիդային պատերազմի արդյունքում մեր իսկ բերանով սկսում ենք քննարկել իրենց թեզերը․ Էդմոն Մարուքյան Մենք ամեն ինչ պետք է անենք, որ թոշակները բարձրացվի 50 տոկոսով. Հրայր ԿամենդատյանԱ՛յ Նիկոլիկ, ա՛յ Նոլիկ...դու ո՞վ ես, արա՛, Մեծ Հայքի թագավո՞րն ես. Չալաբյան Վաշինգտոնյան հուշագրի ստվերում. ով է իրականում տուժում խաղաղության «բեմադրությունից»